چگونگی پیدایش کارت ویزیت

کارت های ویزیت ابتدا در فرانسه در قرن 17 به صورت کارت های دیدار یا ملاقات از آنها نام برده می شد . اندازه این کارت ها کمی کوچکتر از اندازه دست یک انسان بود . سپس این کارتها به صورت کارت های دعوت تبریکات و مراسمات و مناسبت ها و ... مرسوم گشت . اولین کارت های ویزیت در فرانسه در طی پادشاهی لویی دوازدهم ظاهر شدند.

در انگلستان کارت های ویزیت به عنوان کارتهای بازرگانی معرفی و شناخته می شدند. این کارت ها نسبت به کارت های تجاری Bussinesscard مقدم تر بودند . کارت های بازرگانی بسیار مورد استفاده تاجران و بازرگانان بودند. این کارت ها به صورت راهنما بوده و نقشه نیز بر آن چاپ می شد تا بازرگانان را علاوه بر معرفی به سمت فروشگاه ها هدایت نماید. روش چاپ این کارت ها ابتدا به صورت لتوپوس یا باسمه چوبی بود که رواج داشت اما بعد از حکاکی استفاده می شد . از قرون 19 به بعد کارت های بازرگانی با تک رنگ های ساده عرضه می شدند.

بعدها با افزایش حرفه ها و شغل های متنوع نیاز به تولید این کارت ها بیشتر شد و در نهایت چاپ کارت ها به صورت رنگی جهت تبلیغات و تجارت انجام شد.

کارت های ملاقات بعد از فرانسه در اروپا گسترش پیدا کردند ، این کارت ها بیشتر به صورت زینتی برای آراستن جواهرات، اشیای قیمتی، روپوش خدمتکاران و معرفی افراد همراه با حرفه آنها را شامل می شدند . کارت های ویزیت با Calling card در اواسط قرن 19 یک امر مهم و ضروری به شمار می رفت در آمریکا تمایزی بین حرفه و کارت های ویزیت به چشم می خورد و امر مهمی در تجارت محسوب می شد. این کارت ها اشخاص را برای قرارهای ملاقات مهم و تجاری در اجتماع در مکانی خاص فرا می خواند.

در آن زمان قانون های رسمی برای ملاقات و معاشرتهای اجتماعی وجود داشت. هر معاشرت اجتماعی قانون مخصوص به خود را داشت . بعدها کارت های ملاقات به عنوان مصرف و شناسنامه افراد معرفی شدند.

اولین کارت های ملاقات برای بیان چند منظور و موضوع خاص بین افراد در فرانسه با لغات و اصطلاحات فرانسوی رد و بدل می شدند :

1. برای تبریکات و جشن ها، شادمانی و مراسم

2. برای تشکر و قدردانی کردن

3. برای فراخواندن خدمتکاران در خانه

4.برای خانم ها و آقایان از طبقات بالای اجتماع درآمد تجارت و بازرگانی

5. برای سوداگری

6. تبریک سال جدید

7. برای یک امر مهم و حیاتی در زندگی

8. برای قرارهای ملاقات و آشنایی

با توجه به اهمیت اوراق اداری در حیات سیاسی و اجتماعی و ارتباطی کشورها و به خصوص با عنایت به نقش ضعیف و در عین حال عمیق آن در توسعه فرهنگی و تعالی جامعه، به کارگیری امکانات پیشرفته و تکنولوژی روز از ضرورت های عصر حاضر است.

آلوین تافلر نویسنده و نظریه پرداز معاصر معتقد است که: دانایی ، خود قدرت محسوب می شود اگر روزی قدرت شمشیر یا لوله تفنگ کارساز بود و روزی دیگر سرمایه و امکانات مادی ، فردا هر جا که اطلاعات بیشتری انباشته شده باشد، قدرت بیشتر را در آنجا خواهید دید و این احتمال وجود دارد که دانایی سرچشمه همه گونه قدرت باشد و هرکس یک کلام بیشتر بداند، یک گام پیشتر هم بایستد و بدون شک گرافیک در تولید این دانایی نقش مهمی دارد .

گوناگونی اوراق ، به همان اندازه که به محلی یا بین المللی بودن آنها بستگی دارد ، بیان کننده عادات و سنت ها و تفاوت های فرهنگی عمومی نیز هست. با توجه به این مسائل است که هر شخصی می کوشد برای جلب توجه بیشتر مخاطبان خود روشهای ابتکاری و اصیل تری را به طراحی آنها بیابد.

شرایط اقتصادی و صنعتی جوامع نیز باعث می شوند تا افراد، بخش عمده ای از اوراق را به اطلاعات اختصاص دهند. اوراق رنگی از این بابت پر رونق تر هستند.

صفحه بندی مناسب، تیتر بندی جذاب، انتخاب حروف مناسب و بهره مندی از تصاویر آرم گویا از ویژگی های این اوراق هستند و با تمام تعجیلی که در کار صفحه آرایی وجود دارد به گرافیک آن نیز اهمیت داده می شود چرا که یکی از جاذبه های هر اوراق آرایش خوب صفحات آن است.

معمولا محتوی هر اوراق با توجه به سفارش دهنده و مخاطبان آن تنظیم می شود و هر فرد کوشش دارد تا قشر ویژه ای از جامعه را در اطلاع رسانی پوشش بدهد.

تصاویر ، تیترها، مطالبی سطحی و مسائل سرگرم کننده مخاطبان عامه پسندی دارند که خواندن آنها نهایت کنجکاوی و علاقه مندی آنها اطلاع از زندگی، هنر و کاربردهای روزمره است. اوراق که در یک یا دو رنگ چاپ می شوند و گاهی به خاطر رقابت و ایجاد انگیزه بیشتر در مخاطبان خود مبادرت به چاپ تمام رنگی نیز می نمایند قطع آنها نیز معمولا کوچکتر از دیگر کارها و آثار گرافیکی است.

صفحه آرایی، حروف چینی و تیتر بندی این اوراق نیز معمولا سبک، سرسری و شلخته نیست و از معیارهای گرافیکی و کارشناسانه فاصله ندارد.

اوراق اداری عموما دارای اطلاعاتی مهم و ماندگار همراه با مطالبی کاربردی و تحلیلی هستند که در قالبی شکیل، روشنفکرانه و گرافیکی ساده اما معقول چاپ و منتشر می شوند. در برخی موارد عموما تک رنگ هستند و گاهی از رنگ دوم، آن هم نسبتا سنگین و با وقار بهره می گیرند. در آن ها به معیارهای گرافیکی اهمیت بیشتری می دهند و از این هنر برای بیان پاره ای از مسایل بهره می گیرند. استفاده از تصاویر کم و کاریکاتورهای پر محتوا از دیگر خصیصه های برخی اوراق است.

اوراق ملی آنهایی هستند که علاوه بر پایتخت در سراسر کشور نیز منتشر می شوند. تیراژ زیاد و توزیع گسترده از ویژگی های آن هاست.

اوراق منطقه ای یا محلی به آنهایی گفته می شود که در یک شهر و یا شهرستان و حداکثر در استان منتشر می شوند.

اوراق بر حسب کارکرد، موضوع و تعداد نسخه های منتشره قطع های مختلفی دارند.

اوراق بزرگ با قطع 40x30 سانتی متر که کمتر رایج هستند.

اوراق معمولی با قطع 30x20 سانتی متر که در ایران ارجعیت دارد و بسیاری در این قطع منتشر شده می شوند.

اوراق با قطع 20x15 سانتی متر که این قطع نیز به ندرت چاپ می شود.

اوراق با قطع 15x10 سانتی متر که کوچکتر از اوراق معمولی بوده و عموما محلی هستند و یا به خاطر موضوعات تخصصی شان در این قطع چاپ می شوند.

نکته دیگری که در تعیین قطع اوراق موثر است، قطع کاغذهای استاندارد موجود در بازار است. برای استفاده بهینه از کاغذ و نداشتن دور ریز ، کوشش می شود تا از امکانات کاغذهای موجود حداکثر بهره برداری بشود. این موضوع در همه جهان رعایت می شود مگر در بسیار استثنایی که صاحب آن علاقمند است قطع کاملا ویژه و منحصر به فرد باشد . بابت آن هزینه ی بیشتری نیز می پردازد.

ویژگی دیگر اوراق، کاغذ آن هاست. اوراق چون یکبار مصرف نیستند معمولا برروی کاغذ مرغوب چاپ می شوند و با تیراژ کم استفاده می شود اما در اکثر موارد دارای گرمی بالا بوده و تیراژ زیاد دارند.

 

 

تالیفات دنیای نو