مقالات

بازاریابی آنلاین در ایران

بازاریابی آنلاین 780x470 1

در کسب و کارهای سنتی، بعد از راه اندازی کسب و کار، مهم ترین مسئله، جلب و حفظ مشتریان است که در قدم اول صاحبان مشاغل به آن می پردازند و به این فرآیند در اصطلاح، “بازاریابی” گفته می شود. امّا امروزه دیگر کسب و کارها کم کم جنبه سنتی خود را از دست داده اند.

یکی از علت های رکود در بازار کسب و کار نبود بازاریابی حرفه ای در ایران است. هنوز علی رغم گذشت چندین دهه از فعالیت بازاریابی در جهان و انتشار ده ها و صدها کتاب و مقاله در ایران و جهان، بسیاری از صاحبان کسب و کار با همان شیوه های معمول و مرسوم قدیمی اقدام به فروش می کنند.

بی تردید با اصلاح ساختار بازاریابی در نظام کسب و کار ایران می توان شاهد تحولاتی اساسی در فروش و رونق کسب و کارهای ایرانی شد.

در زمانه ای که هنوز بخش زیادی از کسب و کارها در ایران چندان میانه خوشی با بازاریابی براساس استانداردهای بین المللی نداشته، اینترنت وارد کشور ما شد و مقوله ای جدید به نام بازاریابی اینترنتی در ایران شکل گرفت.

بازاریابی ایران به نوعی در مرحله گذار قرار دارد نه کاملا سنتی و نه کاملا مدرن است؛ نه کاملا دستی و نه کاملا اینترنتی است و مهمتر از همه نه کاملا کنار نهاده می شود و نه کاملا به اصول علمی آن پایبندی دیده می شود.

همه اینها نمایانگر نیاز به بازتعریف مفهوم و اهمیت بازاریابی در عرصه صنعت و کسب وکار داخلی است، که تلاش و جدیتی تمام را از سوی صاحبان صنایع، مشتریان، استادان بازاریابی، رسانه ها و بالاخره دانش آموختگان بازاریابی می طلبد.

منبع: عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *