مقالات

کارتن هفت لایه و کاربرد های آن

7 1

کارتن هفت لایه چیست؟

کارتن‌هفت لایه از 7 لایه ورق تشکیل شده است که شامل چهار ورق مسطح (لاینر) و سه لایه فلوت میباشد. این کارتن با توجه به 7 لا ورقی که در آن استفاده شده است از استحکام بسیار بالا برخوردار بوده اما به ندرت در کارتن‌سازی های به تولید میرسد که علت عدم تولید آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

چرا کارتن‌7 لایه در موارد خاص تولید میگردد؟

کارتن‎سه لا و پنج لا بیشترین کاربرد را در موارد مختلفی همچون: کارتن بسته بندی میوه و صیفی جات، لوازم خانگی، جعبه آجیل و خشکبار، قطعات و لوازم الکتریکی و الکترونیکی و غیره تولید میشوند.

اما کارتن‌7 لایه به دلیل ضخامت بسیار بالا امکانات تامین ورق از سوی کارتن سازی ها وجود ندارد و به همین دلیل است که به ندرت و خیلی کم در بازار برای بسته بندی به چشم میخورد. همچنین در کنار نبود شیت های ورق در ابعاد کارتن‌7 لا، قیمت تمام شده گرانتری نسبت به کارتن 3 لایه و 5 لایه دارد و تولید کنندگان معمولا به سمت آن نمیروند.

این کارتنها برای لوازم بسیار سنگین لوازم خانگی همانند: یخچال، فریزر، کولر، ماشین لباسشویی 9-7 کیلویی و ابزار آلات صنعتی سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

همانطور که میدانید، بسته بندی، لباس و پوشش محصولات است. تا آنجایی که بتوان محصولات را توسط کارتن‌5 لا پوشش داد از کارتن 7 لایه استفاده نمی گردد اما در موارد خاصی که گفته شد، تولید کنندگان درخواست تولید کارتن‌های 7 لایه را میدهند.

در کارتن سه لا و پنج لا به ترتیب از ترکیب فلوت های C و B استفاده میشود. اما در کارتن 7 لا فلوت ترکیبی وجود ندارد و فلوت های A و B به صورت تکی میان لاینرهای قرار میگیرند. وجود تعداد بالای لاینرها و فلوت های موجود در کارتن‌هفت لا باعث مقاومت این نوع کارتن بسته بندی شده است.

نوع ورقی که برای کارتن‌های 7 لایه استفاده میکنند از کرافت سنگین یا تست درجه یک است به دلیل آنکه این کارتن دارای مقاومت بسیار بالایی است، تنوع ترکیبی ورق در آن وجود ندارد.

برخلاف کارتن‌های سه لایه و پنج لایه که میتوان از چاپ افست به همراه فرآیند لمینت استفاده کرد، در کارتن‌های هفت لا در صورت وجود شیت ورق و امکان تولید از چاپ فلکسو استفاده میگردد. کارتن هفت لایه لمینتی بسیار گران است، به همین علت دیگر خدماتی همانند: لمینت یا سلفون روی آن صورت نمی گیرد تا قیمت از حد مناسب یک کارتن بسته بندی فراتر نرود.

تولید کنندگان بسیاری با توجه به نوع و وزن محصولی که دارند از کارتن های سه لا و پنج لا استفاده میکنند. این کارتنها با مقاومت خوب و همچنین موجود بودن شیت های ورق در انواع کارتن‌سازی ها یافت شده و قابل تولید میباشند. به همین دلیل است که اکثر مشتریان از این دو نوع جعبه برای پک محصولاتشان استفاده میکنند.  عدم دسترسی آسان به ورق های کارتن 7 لا و بالاتر بودن هزینه آن، تمایل و گرایش افراد برای خرید چنین کارتن‌بسته بندی بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *