اخبار

خودکفایی ایران در تولید کاغذ

images

خودکفایی در تولید کاغذ با مدیریت دولت سیزدهم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ، اظهار کرد: «در دولت سیزدهم به مرز خودکفایی تولید کاغذ رسیدیم و درنظر داریم صادرکننده کاغذ ایرانی باشیم، زمانی که کار خود را آغاز کردیم، تولید کاغذ تحریر پنج هزار تن بود اما چند ماه قبل ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی تولید شد. اکنون تولید کاغذ تحریر به ۸۰ هزار تن رسیده است که با راه‌اندازی مجموعه جدید، ظرفیت تولیدی ما به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد. با راه‌اندازی مجموعه‌های جدید تا دو سال آینده به مرز صادرات در بخش کاغذ می‌رسیم».

برابر پژوهش آماری موسسه تحقیقات و توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی پیش‌رسانه در سال ۱۴۰۱، بیش از ۹۴ هزار نفر در ۳۵۰۰ واحد در صنعت چاپ و صحافی کشور فعال هستند، این در حالی است که در گذشته نیاز به واردات محصولات چاپی تا حدی بود که تا سال ۱۳۸۴ جعبه‌های مقوایی چای و سیگار و کارتن مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی در ایران از شرکت‌های اروپایی و برچسب‌های مورد استفاده روی بسته‌بندی محصولات غذایی، بهداشتی، آرایشی و دارویی برندهای ملی نیز تا ۵ سال پیش از شرکت‌های چاپ ترکیه‌ای و اروپایی تامین می‌شد.

صرفه جویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری با کاغذ ایرانی

امید نیک نژاد عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، خرداد ماه در نشست خبری صنعت کاغذ از دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: «سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مجموع ۷۰ درصد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور از کاغذ و تولیدات کارخانه داخلی تأمین شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ تمام کتاب‌های درسی دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید و عرضه شده است. بعد از انقلاب سابقه نداشته که کتاب‌های درسی تمام دانش‌آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید شود، اما این اتفاق بی‌سابقه بعد از انقلاب در دولت سیزدهم اتفاق افتاد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *