مقالات

نمونه‌هایی از هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی از جمله فناوری‌هایی است که تا به امروز توانسته به نحو بسیار منعطفی با صنایع بسیاری ادغام شود. به همین دلیل با مروری ساده در کشورمان می‌توانیم نمونه‌های بی‌شماری از کاربست موفق هوش مصنوعی در صنایع گوناگون را پیدا کنیم. گفتنی است که در تمام این امور، هوش‌مصنوعی می‌کوشد تا روندهای زندگی و امور تمدن انسانی را هوشمندسازی کند. به طور مثال از روندهای موجود در صنایع گرفته تا فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارها و حتی پلتفرم‌های ارتباط‌جمعی. در ادامه می‌کوشیم بخشی از این موارد انجام شده در زمینه ادغام هوش مصنوعی با امور زندگی را بررسی کنیم.

 

بوروکراسی کشور: مکانیزم‌های احراز هویت فراتر از عناصر بیومتریک

 

یکی از زمینه‌های پرکاربرد هوش مصنوعی در کشورمان، مربوط به توسعه مکانیزم‌های احراز هویت است. تا پیش از کاربست هوش مصنوعی در مکانیزم‌های احراز هویت، فرایندهای شناسایی کاربران فضای مجازی آن‌چنان که باید هوشمندسازی نبود. این فرایندها گاه از عناصری مانند دریافت شماره تماس افراد و احراز مالکیت استفاده می‌کنند و گاه با دریافت کد ملی کاربر هویت آن‌ها را تشخیص می‌دهند. در مرتبه پیشرفته‌تر از مشخصه‌های بیومتریک مانند حالت چهره برای تشخیص هویت افراد استفاده می‌شد.

اما در کشورمان برخی از روندهای اداری نظیر، روندهای قوه قضاییه و یا ثبت‌نام و مشارکت افراد در بازار سرمایه، نیاز به احراز دقیق هویت دارد و با مکانیزم‌های فوق‌الذکر نمی‌توان هویت افراد را آن‌طور که باید احراز کرد. در این شرایط بود که با استفاده از فناوری پردازش تصویر، الگوریتم‌های پیشرفته‌ای فراهم شد تا از مراجعه خیل عظیمی از مردم به بازار سرمایه و دفاتر امور قضایی جلوگیری شود. از طرفی حجم قابل‌توجهی از کاغذ در این روندهای اداری کاسته شد. زمان رسیدگی‌ها کاهش یافت و به همان میزان دقت انجام احراز هویت افراد نیز افزایش پیدا کرد. این رخداد، به‌نوعی تحولی زیرساختی در عرصه بوروکراسی به‌حساب می‌آید که به لطف محصول فراشناسا پدید آمد. این محصول به‌مثابه یک رابط کاربری منعطف بر روی سامانه‌های متنوعی نصب گردیده و احراز دقیق هویت را به کمک هوش‌مصنوعی پیاده‌سازی می‌کند.

 

صنایع غذایی کشور: کشف آلودگی‌های عمیق در ظروف غذایی

از دیگر موارد موفق کاربست هوش مصنوعی در صنایع غذایی کشور است. دراین‌رابطه باید گفت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشورمان وجود دارند که در طول سال همواره بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. این شرکت‌ها همواره در تلاش برای هوشمندسازی روندهای زندگی هستند. یکی از موفقیت‌های چشمگیر آن‌ها طراحی سامانه‌ای است که می‌تواند آلودگی‌های موجود در عمق ظروف را تشخیص دهد. این روند می‌تواند ظروف ناپاک را از چرخه تولید خارج کرده و بر کیفیت عملیات‌های تولید در این صنعت بیفزاید. این دست از امور حتی به کمک نیروی انسانی، چه با چشم مسلح و چه با چشم غیرمسلح قابل‌شناسایی نبود. به همین دلیل این تکنولوژی می‌تواند علاوه بر تولید ارزش افزوده، چالش‌های بسیاری را در این صنعت شناسایی و رفع کند.

 

علوم پزشکی: اختراع ربات‌های جراح

متخصصین کشورمان توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، ربات‌های جراح اختراع کنند و حتی تعدادی از این محصولات را نیز به کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر مالزی صادر نمایند. دارندگان این فناوری در جهان بسیار محدود هستند. با استفاده از این فناوری، پزشک متخصص می‌تواند به دورترین نقاط کشور و جهان، خدمات خود را صادر کند و به‌صورت آنلاین و از طریق ربات، جراحی انجام دهد.

کسب‌وکارهای جدید: ظهور چت‌بات‌ها و توصیه‌گرهای هوشمند

 

فزونی کاربران فضای مجازی و راحتی دسترسی برای خرید و استفاده از خدمات آنلاین، تقریباً تمامی مردم جهان را به‌سوی پلتفرم‌های فروشگاه و شرکت‌های آنلاین کشانده است. در این وضعیت، نیروی انسانی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آنلاین کاربران و مدیریت سؤالات و درخواست‌های ایشان باشد. به همین دلیل چت‌بات‌ها در پاسخ به این نیاز ظهور کردند. چت‌بات‌ها با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین می‌توانند هم‌زمان بهترین پاسخ به سؤالات مشتریان را ارائه کرده و علاوه بر تقویت ترافیک وب‌سایت، رضایت مشتری را نیز بهبود ببخشند. در همین رابطه توصیه‌گرها به‌عنوان رابط کاربری‌های هوشمند، امروزه توانسته‌اند با قرارگیری بر روی پلتفرم‌های مختلف فروشگاهی، خدماتی و خبری، علایق کاربر را بر اساس الگوی رفتاری وی شناسایی کرده و نزدیک‌ترین مطالب به نیاز و سلیقه کاربر را به او پیشنهاد دهند. این دو فناوری امروزه در پلتفرم‌های متعددی در کشور رشدیافته و توانسته است تجربه‌های کاربری را به نحوی چشم‌گیری ارتقاء دهد.

 

بازاریابی: استفاده از فناوری داده‌کاوی برای شناسایی پرسوناژهای جامعه هدف

با توسعه هوش مصنوعی در کشور، علم بازاریابی به‌خوبی توانسته است از فناوری‌های این رشته از دانش استفاده کند. به این نحو که هر استراتژی بازاریابی نیاز به شناخت هویت جامعه هدف دارد تا بتواند محتواهایش را متناسب با سلایق ایشان تنظیم کند. در این راستا فناوری داده‌کاوی می‌تواند با شناسایی الگوهای رفتاری کاربران در پلتفرم‌های فروشگاهی و اجتماعی، منطق بازاریابی را متناسب با الگوهای رفتاری جامعه هدف تنظیم کند.

اما داده‌کاوی محدود این به بازاریابی نیست. به بیان دیگر علوم مختلف دیگری نظیر جامعه‌شناسی از این فناوری برای شناخت رفتارهای اجتماعی و ایده‌ها یا دغدغه‌های شهروندان فعال در بستر فضای مجازی استفاده می‌کنند که نوبه خود برای سیاست‌گذاری در سطوح کلان کشوری بسیار کارآمد است.

 

صنعت نگارش: اختراع فناوری‌های تبدیل صوت به متن و متن به صوت

از اینکه هوش مصنوعی بتواند ارتعاشات گفتار انسانی را بفهمد و آن را به متن تبدیل کند و یا متن‌های الکترونیکی را با لحن‌های متنوع و گفتار روان انسانی بخواند، می‌توان نوید آینده‌ای درخشان و تحولات خیره‌کننده‌ای را در دهه‌های آینده داد. زیرا فناوری‌های یاد شده به‌مثابه رابط کاسینربری‌های قدرتمند، می‌توانند با پلتفرم‌های گوناگون ادغام شوند و همچون قوه تشخیص گفتار انسانی و یا قوه نطق عمل کنند. به بیان دیگر، به لطف این فناوری‌ها می‌توان در آینده نه‌چندان دور شاهد ربات‌های سخنگو و یا وب‌سایت‌هایی باشیم که با استفاده از گفتار، کاربران را راهنمایی می‌کنند. این موضوع تحولی عظیم در تجربه کاربران از فضای مجازی خواهد بود.

منبع: هوشیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *