مقالات

چاپ گراور (Gravure ) بیشتر برای چه کارهای استفاده می شود؟

این روش چاپی بیشتر برای چاپ کارهای تیراژ بالا و انواع محصولات چاپ بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
چاپ کاتالوگ و مجله
انواع بسته بندی های انعطاف پذیر و از جمله بسته بندی انواع شیرینی و شکلات
جعبه های مقوایی، کارتن های نگهداری مایعات و پاکت های سیگار
تمبرهای پستی
پوشش های زینتی (مثل کاغذ دیواری و روکش های طرح چوب)
سیستم های چاپ گراور به چه صورت عمل می کند؟
گراور یکی از فرآیند چاپی گود است. بدین صورت که تصویر با استفاده از خانه های گود روی حامل تصویر (سیلندر) شکل می گیرد. مرکب حفره های گود روی سیلندر را پر کرده و تیغه داکتر بلید مرکب اضافی را از روی نواحی بدون تصویر پاک می کند. سپس بستر چاپ شونده با فشار با سطح سیلندر تماس داده شده و تحت این فشار مرکب از داخل حفره ها خالی شده و به بستر چاپ شونده منتقل می شود.
مزیت چاپ گراور نسبت به سایر روش های چاپی چیست؟
مزیت اصلی گراور عبارتند از :
در صورت استفاده از سطوح مناسب، رنگ ها را با کیفیت بسیار خوبی می توان بازسازی کرد.
در طول روند تولید میزان باطله کم و کیفیت چاپی ثابت است.
در سیستم مرکب رسانی می توان از مایعات نیمه فرار استفاده کرد که برای چاپ بر روی انواع متریال مناسب بوده و بدون صرف انرژی زیادی خشک می شوند.
می توان طرح های تکراری را پشت سرهم تکرار و چاپ کرد.
سرعت تولید بالا است.

سایه های مختلف خاکستری به چه صورتی توسط چاپ گراور ایجاد می شود؟
سطح چاپ شونده را خانه هایی پرکرده اند که مساحتی یکسان اما عمق های متفاوت دارند. سایه های مختلف خاکستری ناشی از همین تفاوت عمق حفره هاست. هرچه عمق این حفره ها بیشتر باشد مرکب بیشتری را در خود جای می دهند و سایه تیره تری را چاپ می کنند.
ترام در چاپ هلیوگراور
هلیوگراور، کارهایى را با ترام ۱۰۰ خط و ۱۲۰ خط در سانتى متر نیز چاپ مى کند، به همین دلیل طیف رنگ ها و تغییرات پیوسته آن ها، لطافت و زیبایی خاصى به کار مى بخشد.
ترام هاى ۱۰۰ و ۱۲۰ خط در سانتى متر معمولاً براى کارهایى است که روى کاغذ چاپ مى شود و روى سلفون که جذب مرکب آن کم است تا ترام ۸۰ استفاده مى شود. دانه هاى ترام هلیو همه به یک اندازه اند. در مرحله اسیدکارى نیز باید توجه شود که کیفیت ترام ها حفظ شود.
مزایاى چاپ گود: محصول چاپ با ماشین هلیوگراور بسیار بهتر از دیگر چاپ ها مى باشد و مزیت هاى آن عبارت است از:
خشک شدن سریع مرکب
بى بو بودن آن
قابل استفاده براى تیراژهاى بالا که مى تواند از هر سیلندر آن تا یک میلیون یا بیش تر چاپ گرفت .
بر روى فیلم هاى بسته بندى فویل هاى آلومینیومى، کاغذ، مقوا، پارچه و حلب هاى بسته بندى سیستم هلیوگراور چاپ مى نماید.
چاپ مجله هاى پرتیراژ (براى کم تیراژ مقرون به صرفه نیست)
در چاپ هلیوگراور علاوه بر انواع فیلم هاى بسته بندى، مى توان از کاغذ متوسط و با گیرایى مرکب بالا نیز استفاده نمود مشروط بر این که سطح کاغذ صاف و هموار باشد.
مصرف کم مرکب؛ با وجود اینکه چاپ هلیوگراور پررنگ تر به نظر مى رسد.

اجزاى ماشین هلیوگراور
بعضى از ماشین هاى هلیوگراور شیت (ورق) به شیت، رول به شیت و رول به رول مى باشند.
در چاپ هلیوگراور عمل چاپ به صورت مستقیم صورت مى پذیرد و سیلندر حکاکى شده در وان مرکب به گردش در مى آید و به وسیله تیغه داکتر بلید سطح آن برداشته مى شود و در گودى هاى سیلندر، مرکب باقى مى ماند. کاغذ و یا فویل از بین سیلندر چاپ و سیلندر فشار مى گذرد، به وسیله اندازه هاى فشار که توسط اپراتور تنظیم مى شود از گودى ها برداشته مى شود و بلافاصله به وسیله بادگرم، خشک و به چاپ بعدى مى رود (منظور در کارهاى چند رنگ مى باشد).
اجزاى متشکله یک واحد ماشین هلیوگراور عبارت است از:
آماده سازى سیلندر
مرکب دان
تیغه دکتر بلید یا راکل
سیلندر فشار
فن هاى خشک کننده مرکب
سیستم رول بازکن و رول جمع کن
آماده سازى سیلندر
طرح مورد نظر که باید چاپ شود، براساس ویژگی طرح بر روى سیلندر کپى مى شود. بعد از آماده کردن و اسیدکارى سیلندر، سطح سیلندر به وسیله کروم سخت، براى گرفتن تیراژ بالا آب فلزکاری می شود.
نکته قابل توجه در آماده سازى سیلندر این است که هر یک از روش هاى چاپ داراى آماده سازى مخصوص خود است. مثلاً براى چاپ لترپرس فرم بندى مى کنند و سپس فرم را در ماشین قرار مى دهند. در چاپ افست نیز آماده سازى پلیت در لیتوگرافى انجام مى شود که در نهایت زینک را براى بستن به ماشین چاپ آماده مى کنند. در چاپ گود وضع کمى متفاوت است؛ به این معنى که خود سیلندر چاپ را به عنوان فرم چاپ، آماده مى کنند و به همین خاطر آماده سازى این روش چاپى را سیلندر سازى مى نامند.

منبع: چاپخونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *