مقالات

اهمیت بسته بندی غذا در رستوران ها و فست فودها

613bd8e6 7df7 4161 b1d2 c662be77b708 1

چقدر در مورد بسته بندی همبرگر یا سیب زمینی سرخ کرده‌ای ‌که‌ می‌خرید، فکر‌ می‌کنید؟ شاید خیلی کم، اما زمانی که قرار باشد آن را در جای دیگری مثلا  اتومبیل صرف کنید، موضوع پک آن اهمیت ویژه‌ای ‌پیدا‌ می‌کند و احتمالا در مورد آن فکر خواهید کرد. یک پک معیوب یا ناقص باعث ایجاد مشکل هنگام صرف غذا‌ می‌شود. بسته بندی مواد غذایی به ویژه فست فودها از زمان اختراع خود، از نوآوری‌های زیادی برخوردار نبوده است و خلاقیتی در پشت آن وجود نداشته است. امروزه نیز در بسیاری از موارد توجه چندانی به آن نمی‌شود. کسی که پیچیدن همبرگر را انجام‌ می‌دهد تلاش زیادی برای آن‌ نمی‌کند و کاغذ آن را با دقت‌ نمی‌پیچد. این موضوع در خصوص سیب زمینی سرخ کرده یا غذاهای رستوران‌ها نیز صدق‌ می‌کند

بسته بندی و حفظ کیفیت غذا

هنگامی که منتظر دریافت غذایی که سفارش داده‌ایم، هستیم توقع داریم غذایی با کیفیت از نظر طعم، دما و البته اهمیت بسته بندی مواد غذایی دریافت کنیم.

حفظ کیفیت نسبی غذا از لحظه سرو تا مصرف توسط مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است و فست فودهای بزرگ در دنیا به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند و برنامه ریزی و هزینه قابل توجهی برای آن انجام می‌دهند، زیرا آنان به خوبی دریافته‌اند که این موضوع در رضایت مشتریان بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

داشتن یک پک مناسب و استاندارد غذایی‌ می‌تواند این موارد را تا حد زیادی پوشش داده و رضایت مشتری را تامین کند. به عنوان مثال؛ کاغذ پک ساندویچ یا جعبه ساندویچ باید در چاپخانه و شرایطی تولید شود که رنگ چاپی آن استاندارد باشد، در غیر این صورت ممکن است هنگام تماس غذای گرم با پک غیر استاندارد بر اثر گرمای غذا رنگ پس بدهد و ظاهر نامناسبی ایجاد کند. همچنین ساختار استاندارد این موضوع باید در نظر گرفته شود تا بخار اضافه غذا از پک خارج شده و غذا در عین حال گرم بماند. این موارد در خصوص پک ساندویچ بود، بدیهی است در خصوص پک غذاهای دیگر باید استانداردهای مخصوص به خودشان رعایت شود.

اهمیت بسته بندی

برای یک فست فود با نام تجاری و برند اختصاصی، دیده شدن به هر شکلی بسیار پر اهمیت می‌باشد. این دیده شدن‌ می‌تواند از طریق تابلوی رستوران در منطقه‌ای ‌شلوغ تا چاپ روی بسته ی ارسالی برای مشتری در محل زندگی یا کار او باشد.

در دنیایی که دیده شدن و مطرح بودن‌ می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت یک حرفه را تعیین کند این دغدغه بسیار مهمی است؛ مثلا تصویر چهره کلنل ساندرز بر روی تابلوها و بسته بندی‌های KFC در سراسر دنیا نشان از طعم واحد مرغ کنتاکی دارد. در پک فست فود‌هایی که برای هویت خود ارزش قایل هستند، نیز استاندارد‌هایی نظیر طراحی پایه‌ای ‌برای پک‌ مواد غذایی و ……را‌ می‌توان مشاهده نمود.

طراحی روی جعبه‌ها و هماهنگی بین بسته بندی‌های ارائه شده، باعث‌ می‌شود مشتری هماهنگی مجموعه و کیفیت بالا را احساس کند و برای آن فست فود یا رستوران در ذهن مشتریان آنان دیدگاه مثبتی ایجاد شود. به عنوان مثال در نظر بگیرید تلفنی یا آنلاین سفارش یک غذای فست فودی‌ می‌دهید. هنگام دریافت غذای خود یک پاکت فست فود با برند رستوران مذکور دریافت‌ می‌کنید که پس از بازکردن جعبه با پک مناسب غذا در بسته‌های مختلف مانند لیوان و جعبه سیب زمینی با لوگوی مخصوص که به طور دقیق و راحت در بسته جای گرفته اند، مواجه‌ می‌شوید، چه چیزی بیشتر از این‌ می‌تواند قبل از صرف غذا تصور مثبت و خوش آیندی را برای شما رقم بزند؟

فواید بسته بندی مناسب غذا

جعبه سیب زمینی برای سرو غذا در بیرون از رستوران را در نظر بگیرید، آیا امکان سرو غذا کمتر یا بیشتر از آن وجود دارد؟

معمولا بخشی از هزینه‌های تحمیلی به یک رستوران یا فست فود هزینه‌های ناشی از عدم رعایت مقیاس‌های سرو غذاست، بدین معنا که شما به عنوان یک مدیر یک رستوران ، برای سرو مقدار مشخصی سیب زمینی مبلغ مشخصی را در نظر‌ می‌گیرید، که این مبلغ دریافتی شامل هزینه‌های تولید و حاشیه سود رستوران است. حال با در نظر گرفتن این موضوع که کارگر مربوطه باید با سرعت بالا وزن تقریبی سیب زمینی را در نظر بگیرد و در بشقاب چینی یا کنار غذاهای دیگر سیب زمینی را سرو کند، احتمالا قبول دارید که در این حالت امکان سرو بیشتر (ضرر مالی) و یا کمتر ( ناراحتی مشتری از نظر تناسب حجم) بسیار شایع است. پس راهکار چیست؟

راه حل مناسب در این مواقع استفاده از یک جعبه برای سیب زمینی است تا شما را از دغدغه کم یا زیاد بودن سیب زمینی آسوده کند. در واقع یک جعبه سیب زمینی مانند یک استاندارد عمل کرده و میزان خطا را تا حد بسیار زیادی کاهش‌ می‌دهد. مثلا جعبه غذای کباب کوبیده و برنج که جای کارد و چنگال و نوشیدنی نیز  در آن در نظر گرفته شده است، امکان خطا یا فراموش کاری برای گذاشتن قاشق و چنگال توسط کارگر مربوطه را  به حداقل‌ می‌رساند. زیرا آن کارگر میداند یک امر بدیهی را باید حتما رعایت کند و هیچ توضیحی برای توجیه فراموش کردن گذاشتن قاشق و چنگال وجود ندارد.

بررسی کیفیت در بسته بندی غذاهای فست فود

کیفیت بسته بندی موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا اگر جعبه غذا کیفیت خوبی نداشته باشد، توانایی زیادی برای تحمل وزن غذا نخواهد داشت و از طرف دیگر طراحی و رنگی‌ ‌که برای تامین زیبایی بسته های غذاهای فست فود روی جعبه یا پاکت آن طراحی شده است، به خوبی نشان داده‌ نمی‌شود. بنابراین لازم است که در این خصوص کیفیت ملاک عمل قرار گیرد و صرفا هدف کسب درآمد بالا با ارائه‌ی خدمات معمولی نباشد. از طرفی اگر جعبه مورد استفاده از لحاظ زیبایی و همچنین استحکام و دوام بسیار عالی و مشتری پسند باشد، نه تنها رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت بلکه به نوعی به تبلیغ فست فود یا رستوران منجر‌ می‌شود.

سته بندی فست فود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

استحکام در بسته بندی و داشتن ظاهر مناسب دو مولفه مهم در پک غذاهای فست فود هستند. جعبه یا پاکتی که برای بسته بندی مواد غذایی از آن استفاده‌ می‌شود، باید توانایی نگهداری وزن غذا را داشته باشد. اگر بسته یا جعبه مورد نظر استحکام و توانایی تحمل وزن غذا را نداشته باشد، باعث آسیب دیدن محتوای غذا خواهد شد و با ایجاد ظاهر ناخوشایند برای غذا به زیان مجموعه عمل خواهد کرد. داشتن ظاهر مناسب نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. طراحی بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که خیلی شلوغ نباشد و البته اشتها برانگیز نیز باشد.

یا بسته بندی مواد غذایی شما به اندازه کافی مناسب است؟

بسته بندی مناسب مجموعه اقداماتی است که موجب افزایش و وفاداری مشتریان می‌شود و باعث‌ می‌شود که مشتریان هنگام انتخاب یک فست فود برای صرف غذا فست فود شما را در ذهن داشته باشند. در اینجا، برخی از راه‌هایی را که‌ می‌تواند کمک کند که بتوانید غذاهای خود را با طرح و رنگ مناسب پک کنید، بررسی‌ می‌کنیم.

1.      طراحی برای راحتی

در خصوص فست فودها موضوع مهم راحتی و سهولت است. مشتریان فست فودها معمولا‌ می‌خواهند زمانی که برای رفتن به کار یا رسیدن به باشگاه عجله دارند، ساده و آسان یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف بکنند. کار شما در این مورد این است که اطمینان حاصل کنید که بسته بندی‌ای ‌که آماده کرده‌اید مناسب، ساده و قابل ارائه به مشتری باشد.

به عنوان مثال، شما‌ می‌توانید جعبه‌های کوچکی را در طیف وسیعی از اندازه‌ها مناسب با غذاهایی که ارائه‌ می‌دهید در دسترس داشته باشید تا بر اساس سفارش مشتری پک مناسبی انجام دهید. از سوی دیگر، استفاده از جعبه‌هایی که غذا را گرم نگه دارد و محکم‌تر باشد،‌ می‌تواند یک گزینه عالی برای مصرف در حال حرکت باشد. به یاد داشته باشید هنگام انتخاب طرح خود نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اندازه جعبه: بسته به گزینه‌های غذایی‌ای که شما ارائه‌ می‌دهید، ممکن است نیاز به طیف وسیعی از اندازه‌ها برای هر ظرف، از جمله جعبه‌های یک نفره و خانواده داشته باشید.

جنس: استفاده از جنس مناسب‌ می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال، جعبه‌های مقوایی، کارآمد، سبک و ایده آل برای نگهداری مواد غذایی گرم است.

2.      خلاقیت را به کار خود اضافه کنید

هیچ کس پک نامناسب مواد غذایی را‌ نمی‌پسندد. خوشبختانه عناصر خلاق زیادی را‌ می‌توانید به کار خود اضافه کنید تا محصول خود را برجسته کنید. به عنوان مثال، رنگ‌ می‌تواند یک راه عالی برای ایجاد یک بسته جذاب و متفاوت باشد. شما‌ می‌توانید سایه‌های رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به طور مستقیم به تصویر برند شما مرتبط هستند یا از رنگ‌هایی استفاده کنید که برای نوع غذایی که شما‌ می‌فروشید طراحی شده است. به عنوان مثال، استفاده از رنگ سبز و طرح سبزیجات ممکن است برای یک فست فود که غذاهای گیاهی به فروش‌ می‌رساند، مناسب باشد.

برخی از شرکت‌های فست فودها محصولات پک مواد غذایی خود را با تصاویری با وضوح بالا از ساندویچ‌های خود، همبرگر و سیب زمینی سرخ شده طراحی‌ می‌کنند. هر کدام از گزینه‌ها را که انتخاب‌ می‌کنید، به یاد داشته باشید که نباید پک های محصولات خود را با عناصر مختلف ترکیب کنید، زیرا این‌ کار می‌تواند مشتری شما را گیج کند. پس طراحی پک محصول خود را ساده و اشتها آور انجام دهید.

3.     کاری متفاوت انجام دهید

یکی از راه‌های برجسته کردن فست فود شما، استفاده از پک مناسب است تا بتوانید خودتان را برجسته و پررنگ کنید. به عنوان مثال، انتخاب یک پک مقاوم و در عین حال سازگار با محیط‌زیست و قابل بازیافت، به مشتریان شما این پیام را‌ می‌دهد که شما از حافظان محیط زیست و طبیعت هستید. این نه تنها باعث‌ می‌شود که توجه دیگران به ماهیت متفاوت شرکت شما جلب شود، بلکه باعث‌ می‌شود که مشتری‌های آگاه‌تری که به این مسائل اهمیت‌ می‌دهند به طرفداران محصولات شما تبدیل بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *