اخبار

رشد خرید گندم بیشتر از پارسال

4888228

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی درجلسه سه شنبه‌های نظارتی مجلس گزارشی از وضع خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، اقدامات حمایتی درباره برنجکاران و صادرات محصولات کشاورزی و تلاش برای رفع مشکل قطعی برق چاه کشاورزی ارائه کردو گفت: با پیگیری‌ها و برنامه‌های راهبردی که وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ در پیش گرفت، در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزارتن از محصولات سبزی و صیفی کشور صادر شده است.

 وی افزود: در محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه و پیاز همواره با بحران مواجه بودیم ولی از سال ۱۴۰۲ تا کنون وضع به حالت ثبات رسیده است. نه تنها در تأمین نیاز داخل مشکلی نداشتیم بلکه در برخی مقاطع مازاد تولید داشتیم و نسبت به صادرات اقدام کردیم. همچنین اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است اما می‌توان سهم تولید این بخش رابه حداقل ۱۰ درصد افزایش داد.

نیکبخت با اشاره به وضع تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی اضافه کرد: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به قیمت نرمالی رسیده و در بازار تثبیت شده است. میزان جوجه‌ریزی امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه رسیده که سبب افزایش تولید شده است. حتی در مقاطعی صادرات مرغ داشتیم به عبارت دیگر از وارد کننده به صادر کننده رسیدیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم‌مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین و اردیبهشت امسال حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم.

منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *